Vítězové Climate Challenge 2020 šíří osvětu.
Environmentálním tématům snadno porozumí děti i laici
Závěrečný večer druhého ročníku programu Climate Challenge byl přehlídkou úspěchů a úspěšných eko inovací. Hlavní cenu získal projekt Fakta o klimatu z kategorie science communication, nejen finanční ocenění si ale odneslo všech šest finalistů. A projekt Ekoškola si navíc odnesl i cenu diváků za poutavou prezentaci o výchově nejmladších generací.
V Česku rozhodně nechybí dostatek nápadů a týmů, které by se věnovaly řešení klimatických změn a ochraně životního prostředí. Problém je v implementaci a naštěstí přesně tu dokáže nejlepším způsobem podpořit akcelerace a mentoring. Martin Špaňhel, který se svým projektem Forsage vyhrál loňský ročník, uvedl, že po akceleraci bylo díky novým znalostem snadné založit s.r.o. i zapsaný spolek a dosáhnout na platící zákazníky. Kristýna Farkašová, zakladatelka EBUU, chtěla svůj projekt během akcelerace nejdřív ukončit, pak ale dokázala sestavit nový byznys model, díky kterému dosáhla na 700% nárůst a otevření vlastního obchodu.
Podobnou zkušenost má i Ekoškola, která letos získala nejvíc hlasů od diváků. „Mezinárodní program koordinujeme v České republice již 15 let. Původně jsme do akcelerátoru ani nechtěli, zkusit to se ale ukázalo jako skvělé rozhodnutí. Program nám drsně ukázal, jak moc jsme uzavření ve své interní bublině. Nicméně z cíle „jen“ najít cestu k novým finančním partnerům, se nakonec stala celoorganizační změna zasahující stovky našich škol. Získali jsme víru, že dokážeme tento svět udělat lepší,” říká vedoucí projekt, Honza Smrčka. A jedním dechem dodává: „Nedělejme si iluze. Akcelerace je pěkná dřina. Chce to silný tým, který ustojí nejen debaty nad „těžkými tématy“. Ale rozhodně to stojí za to.”
Ekoškola vychovává děti k udržitelnému způsobu života a ochraně životního prostředí. Aktuálně má 420 zapojených škol, 2000 učitelů a 60 000 dětí, ale do roku 2025 by ráda dosáhla až na čtyřnásobek, tedy 20 % českého školství. „Protože když změníte 20 % systému, už máte sílu změnit jej celý,” doplňuje nadšeně Honza Smrčka.
Změnit systém i myšlení lidí je cílem také druhého vítěze, projektu Fakta o klimatu, a to prostřednictvím vhodné komunikace dat. Jak to funguje, ukázal na praktických příkladech zakladatel Ondráš Přibyla. „Když vidíte historický vývoj emisí CO2, dokážete si představit, jak budou, nebo by měly vypadat emise v dalších desetiletích? Aby bylo možné správně pochopit celek a porozumět faktům, je potřeba ukázat nejen dějinný vývoj, ale také možné budoucí scénáře nebo srovnání s dalšími zeměmi,” vysvětluje. Založili web, muniční sklad přehledně zpracovaných dat, jak jej sami nazývají. Najdete v něm přehledně vizualizovaná a srozumitelně podaná data v souvislostech. A že má tento koncept smysl, dokazuje široké využití: s jejich vizualizacemi pracují nejen vědci, ale také školy, média a jednotlivci.
Tak zhodnotil celý ročník jeden z partnerů a porotců: „Spojení Veolie s Climate Challenge nám dává od začátku velký smysl. Naše aktivity v oblasti vodohospodářství, energetiky i odpadového hospodářství jsou se životním prostředím a jeho kvalitou neoddělitelně spjaté. Chceme finančně i odborně podporovat mladé projekty, které mají potenciál přispět k řešení klimatických otázek. Letošní projekty byly velmi inspirativní a všechny během akcelerace udělaly velký kus práce,“ shrnuje Ondřej Beneš, obchodní a technický ředitel skupiny Veolia pro oblast vody.
Veolii i zástupcům dalších finančních partnerů – Coca-Cola Foundation, Nestlé, Heineken, EIT-Climate KIC, moc děkujeme. Stejně jako odborným partnerům z Institutu cirkulární ekonomiky a mediálním partnerům: Deník N, Ekolist.cz, Radio 1.
Chcete vidět i ostatní finalisty, hodnocení poroty a předávání cen? Zapněte si záznam celého večera na Slideslive. A pokud vás zajímá více o programu či přihlášení do dalšího ročníku, koukněte sem.