Jste dobrý soused? Vztahy, důvěra a pravidla soužití pod drobnohledem
V pondělí 7. února se sešly v rámci série Jak rozhýbat sousedství 4 osobnosti, které se prospěšným společenským aktivitám věnují už dlouhé roky. Marta Ťok a Andrea Studihradová za prospěšné aktivity České spořitelny, Petr Vítek coby zakladatel sítě Impact Hub a nadačního fondu Tilia Impact Ventures a Jiří Bárta, konzultant a bývalý dlouholetý ředitel Nadace Via. Sousedství rozebrali do nejmenších detailů a zodpověděli množství diváckých otázek. Jak to tedy u nás v domě a na ulici vlastně funguje a proč?
Kdo je dobrý soused?
Vnitřní kompas napoví. Pokud je vám s ním dobře, pozdraví vás s úsměvem, rád s ním něco podniknete, je to on. Ale pozor, není nezbytné mít shodu ve vlastnostech nebo všech hodnotách, sousedství je o vztazích a základem je umět si vzájemně vyjádřit respekt.
Jak takového souseda nalákat nebo si získat?
Chci-li něco měnit ve světě, musím začít u sebe. Někdy stačí pomoci s nákupem nebo převzít spoluzodpovědnost za to, co se třeba ve vašem domě nebo čtvrti děje. Základem soužití je schopnost spolu mluvit. O tom, co nás těší, co nás štve, co je třeba posouvat.
A jak se pozná dobré sousedství?
Podle dobrých vztahů. A jak říká slavný historik a spisovatel Juval Noach Harari, vztahy by neměli být transakční, takové jsou pak dehumanizované, nikoli socializační. Takže pokud přinesete sousedovi poštu, jen aby on vám příště pomohl s nákladem do sklepa, není to ten nejlepší tah, který může zahájit pozitivní změnu a příjemnou atmosféru.
Jak poznáte, že jste hybatel?
Existuje dobrý ukazatel: následují vás lidé? Lídr, který nemá následovníky, je marný. A naopak, pokud vás ostatní vyhledávají, vnímají naši vizi a chtějí s vámi být v kontaktu, pak jste skutečně hybatelem, i když jste třeba ještě nezačali s žádným konkrétním projektem. Je potřeba komunikovat, co chcete, a sledovat okolí, abyste zjistili, zda vám někdo naslouchá a chce se přidat.
Jak poznáte, že co chcete, dává smysl?
Odpovězte si na čtyři základní otázky:
– Dělám něco, co mě přesahuje?
– Můžu se u toho nečemu přiučit a růst?
– Můžu něco ovlivnit, otisknout sebe sama?
– Mohu při tom budovat smysluplné vztahy, jak pracovní, tak osobní?
Pokud ano, je třeba pouze vydržet a nakonec to vyjde.
Z průzkumů Nadace Via o občanském životě víme, že 50 % Čechů je v komunitních a sousedských záležitostech zcela neaktivních, proč asi?
Klíčem je důvěra. U společnosti, kde je jí více, se dá pohnout z místa. Kdo ale nevěří, že se vynaložená energie promění v prospěch většího celku, nezaktivizuje se. A co se s tím dá dělat? Je potřeba vytvářet byť malé příležitosti, kde mohou lidé díky společným zážitkům a zkušenostem vzájemnou důvěru obnovit. Čím více důvěry místo podezírání a zášti v dané skupině bude, tím větší bude ochota pouštět se do společných věcí.
Jak zvednout lidi z gauče?
Říká se, že důvěra je jediná věc, která dokáže změnit všechno. Podle všeho u nás žije mnoho lidí, kteří nevěří, že mohou být hybateli. Domnívají se, že nic nezmůžou, protože jimi hýbe šéf, ekonomika, osud nebo nemoci a že jsou věci dané. Dá se to ale změnit skrze transformativní zážitek. Když si takový člověk zažije, že to jde jinak, zrodí se naděje na důvěru. Někomu k procitnutí a motivaci stačí, aby soused pokosil trávu ve vnitrobloku nebo vyměnil žárovku na společných chodbách. Jděte příkladem.
Dá se sousedství utužovat i ve velkém městě?
Asi neexistuje komunitní projekt pro Prahu, ani pro Prahu 6, ale určitě může existovat pro váš blok, ulici nebo činžák. Pro budování důvěry a společných aktivit je důležité znát se. Někdy se lidé neznají či nezdraví ani v jednom vchodě. Když zkusíte vytvořit příležitost, kde to můžete změnit, třeba dát si společně burčák na dvorku nebo společně vymalovat kočárkárnu, poznáte se jménem a může to prolomit nejednu bariéru.
Má být zisk tím hlavním cílem prospěšných aktivit?
Věříme, že zisk není cílem, ale prostředkem k realizaci vaší podnikavosti a vašeho snu. Ani velké korporace už se nesnaží být pouze “strojem na dividendy”, ale hledají spíše dlouhodobou perspektivu, která ukazuje, jak důležité je část zisku vracet zpátky do společnosti a krajiny. Na byznysu není nic špatného, ale peníze, které jeho prostřednictvím organizace nebo firma nabude, může proinvestovat tam, kde je získala, a přinést tak násobný užitek.
Co dělat, když si nevěřím?
Mít obavy je normální. Praxe posledních let ukazuje, že není nedostatek nápadů. To úzké místo je v exekuci. Pro úspěšnou realizaci nestačí nápad, je často potřeba také dobrý tým, dodavatel, dobrý finanční plán, vstupní kapitál atd. Tohle potřebuje prospěšný projekt stejně jako jakýkoli jiný standardní podnikatelský subjekt. A strach z toho, že nenajdete správné parťáky, prostory nebo investory, je pochopitelný. Nicméně v grantovém programu Dokážeme víc a v akceleračním programu Impact First přejmenovaném na Silnější hybatele na to znají recept. Pomocí nabitých dovedností, nových kontaktů, sdíleného know-how a podpory mentora i kouče můžete svůj záměr ověřit a rozvést stejně, jako to dělají třeba v Sillicon Valey.
Kde začít, pokud jsem na samém začátku?
Už jen to, že se přihlásíte, pojmenujete projekt, své potřeby a cíle, je první malý úspěch. Díky tomu můžete ztratit ostych a můžete najít motivaci zkusit něco většího. Všechny velké projekty začínají prvním krokem. Nenechte se odradit první komplikací nebo prvním odmítnutím. A klidně si vyžádejte nezávaznou a bezplatnou konzultaci s těmi, kteří už potkaly desítky podobných začínajících.
Přihlášky do grantového i akceleračního programu můžete posílat do 6. března.