Fakt dobrý nápad

Když Bashka během výročního dvacátého MashUpu vyzvala Ondru na paletku slávy, ozval se mohutný potlesk a v dálce zářila fialová firemní trička jeho kolegů, kteří ho přišli podpořit. Po víc jak třech letech, co chodí pracovat do Hubu, se rozhodl i veřejně promluvit o tom, jak to funguje, když dostane člověk dobrý nápad.

Ondra, Filip, Michael a Yousra tvoří nepřehlédnutelný tým čtyř programátorů, kteří pod značkou WujiGrid vyvíjí webovou aplikaci pro vzdálenou spolupráci týmů, společné prohlížení dokumentů a fotografií. Čas od času pro ostatní členy z oboru zorganizují tematické setkání Hub IT anebo si zaskočí změřit síly s ostatními na hackathon. Jeden z těch posledních byl zaměřen na aplikace pro Windows Phone. „Nikdy jsme moc pro mobily nevyvíjeli. Ale řekli jsme si, že to bude super příležitost, jak získat nové zkušenosti, a přihlásili jsme se,“ vysvětluje Ondra. „Chtěli jsme vytvořit něco praktického, co by se dalo využít i v Hubu. Napadl nás messenger pro lidi na jedné WI-FI. Člověk se prostě připojí k síti, pošle zprávu všem, kteří jsou taky online, a ve chvilce ví, s kým jít na oběd nebo kdo si s ním dá kafe u baru.“ Během 48 hodin se jim podařilo nápad rozpracovat tak dobře, že byli jedni z vítězů soutěže a získali podporu ze strany Microsoftu po uvedení aplikace na trh. „Ze začátku jsme to brali jen jako zábavu, ale už první verze vyvolala velký zájem. Z toho důvodu jsme se po skončení hackathonu nevrátili k vývoji našeho hlavního produktu, ale zaměřili se na dokončení tohoto.“ Tři týdny od publikování ve Windows Store měl Xin Messenger přes 1000 stažení z celého světa.

S uvedením aplikace na Google Play a Apple App Store už tým WujiGrid věděl, že se z jejich nápadu pro zábavu začíná rodit potenciální business. „Xin se dá využít téměř kdekoli. Třeba na konferencích, když organizátor potřebuje svolat návštěvníky zpět do místnosti, nebo v nákupních centrech, kde mohou jednotliví prodejci informovat o aktuálních slevách,“ shrnuje Michael základní možnosti komerčního využití. „Business model jsme postavili na prodeji statistik. Messenger je anonymní, ale současně nám umožňuje sledovat pohyb zařízení. Můžeme tedy sledovat různé trendy, na nichž se dá založit řada marketingových aktivit.“

První oficiální představení Xinu mimo online svět se odehrálo právě na výročním MashUpu, kde Ondra mimo jiné získal i cenu publika za nejlepší prezentaci. Během akce také výrazně vzrostl počet stažení a kluky zastavovali návštěvníci s nápady, jak aplikaci posunout ještě dál. „Byli jsme příjemně překvapení z těch všech pozitivních ohlasů. Zajímavé na tom ale je to, že někdy nestačí jen věřit, že člověk dělá svoji práci dobře. Náš hlavní produkt, na kterém děláme už tři roky, nikdy takový úspěch neměl. A jedna malá bokovka dokáže udělat tolik parády,“ směje se Ondra. I s ostatními je však přesvědčen, že jednoho dne se jim podaří obě služby efektivně propojit a vytvořit unikátní nástroj pro sdílení obsahu ve virtuálním prostoru.

Stejně jako svých 200 vteřin na paletce slávy uzavírá Ondra rozhovor slovy: „Tak nějak jsme cítili, že to asi bude dobrý nápad. A ono se pak ukázalo, že je to fakt dobrý nápad.“

 

Zpět na všechny příběhy