Šálek kávy, který vás zbaví předsudků
Chtěli pomáhat lidem bez domova a hledali způsob, jak jim dát práci. Zvítězili v letošním ročníku Social Impact Award a už absolvovali i zkušební provoz. Nedlouho po samotném nápadu vdechli život Bloudící kavárně VeloBloud a u trojkolky vám kávu aktuálně naservíruje transexuální, v minulosti trestaná Darja bez domova. Dost možná si toho ale ani nevšimnete.
Káva jako pomoc
Zsofia Folk je slovenská Maďarka, která v Praze studuje práva. Zdejší komunita Maďarů prý drží hodně při sobě a zároveň se mnoho z nich věnuje dobrovolnictví. Častější kontakt se znevýhodněnými nebo bezdomoveckými skupinami ve vás vyvolá pocit, že jde o obyčejné lidi, „kteří prostě jen něměli tolik štěstí jako my,“ jak říká Zsofia ve finálovém videu Social Impact Award.
Že ze všeho nejvíc nepotřebují tito lidé soucit nebo peníze, ale práci, dokazují podobné projekty jako Přestupní stanice nebo Pragulic. Zakládající tým tak trval na tom, že jejich pomoc musí být aktivní a generovat zisk, aby celý projekt dával lidsky, ale také tržně smysl. A káva se zdála být jako nejlepším řešením. „Kávu pijou skoro všichni. Je to přeci ohromný trend. A v osobním styku spojeném s něčím, co máte rádi, se bourají stereotypy nejjednodušeji,“ říká Zsofia.
Nic, co by se nedalo vyřešit
Mobilní verze kavárny zaručila, že se vyhnou dramatickým investicím, ale zajistit provoz byla i tak docela výzva. „Kromě mě vymýšleli projekt naštěstí ještě tři kluci. Doteď vlastně nevím, jak to všechno zařídili, ale trojkolku sami poskládali a ona jezdí a funguje,“ směje se Zsofia, která hned vyjmenovává, co všechno se muselo pohlídat: například statika, výdrž baterie, váha kávovaru nebo dostatek prostoru pro mléka.
A pak jsou tu administrativní záludnosti – hygiena, získání tržního místa v Praze nebo zajištění správné kávy za dobrou cenu. „Nakonec jsme si plácli s DoubleShotem, kteří nám dodávají výborný Fair Trade. Jejich přístup i káva nám vyhovuje a určitě jsme nechtěli nějakou lacinou směs,“ vyvrací případné obavy o kvalitu kávy Zsofia.
„Horší je to se zajištěním místa. Prodávat si nápoje, kde vás napadne, opravdu nejde. Ale festivaly a jednorázové akce mají naštěstí výjimku, a tak jste nás nedávno mohli potkat třeba před Rudolfinem. Připravili jsme neuvěřitelných 600 káv za 4 hodiny,“ potvrzuje Zsofia konkurenceschopnost VeloBlouda.
Hladký průběh soutěže
V dubnu 2016, nedlouho poté, co jako tým připravili svůj koncept, vstoupili do soutěžního programu Social Impact Award. Přišli si do něj prý především pro kontakty, a to se také povedlo. Zsofia o průběhu akcelerace hovoří s radostí – všechno se prý dařilo a nakonec také vyhráli jednu z cen. Zabodovali v kategorii Cena poroty a pak vyrazili na Summit vítězů do Vídně. Má to tedy nějaký háček?
Práce s rizikovou skupinou
Zsofia v práci s bezdomovci riziko nevidí. O pomoc s výběrem vhodného kandidáta požádali Armádu Spásy a už po první schůzce s Darjou bylo jasné, že půjde o spolehlivý typ. Půjčili ji, aby si mohla platit ubytování v azylovém domě a měla vhodné ošacení, a Darja už teď pracuje na zhruba poloviční úvazek.
Až se stane skutečnou baristkou, aktuální podpora z týmu ji podstoupí své místo u kávovaru, a přidělí k ní nového pracovníka. A když to půjde dobře, přibudou další „bloudící kola“ v dalších městech. Zároveň by tým rád založil také neziskovku, která by šířila pozitivní osvětu o lidech bez domova. A úplně nejraději by teď rozjeli stejnou mobilní kavárničku také v Budapešti. Jejich kampaň najdete zde.